Łącznik stabilizatora to jedna z najważniejszych części w zawieszeniu samochodu osobowego, a mimo tego jest to część należąca do kategorii części eksploatacyjnych, a więc takich, które muszą być cyklicznie wymieniane na nowe. Warunki, w jakich łączniki stabilizatora działają nie są bez znaczenia. Zimowa aura obfitująca w wilgoć, opady atmosferyczne i sól wysypywaną na drogi należy do największych wrogów łączników stabilizatorów, ponieważ przyspiesza ich korozję. Sól w połączeniu z wilgocią, przenikają przez powłoki ochronne na łącznikach, sprzyjając powstawaniu rdzy i z czasem je osłabiając.
Wpływ zimowych warunków drogowych na łączniki stabilizatora
-
Korozja: Sól drogowa w połączeniu z wilgocią może przenikać przez powłoki ochronne na łącznikach, powodując powstawanie rdzy i osłabiając ich strukturę.
-
Zmniejszona elastyczność: Niskie temperatury sprawiają, że metalowe elementy, w tym łączniki stabilizatora, stają się mniej elastyczne i bardziej kruche. Może to prowadzić do ich pęknięcia lub gwałtownego uszkodzenia, szczególnie podczas pokonywania zakrętów.
-
Zanieczyszczenia: Błoto pośniegowe, piasek, opiłki metalu i inne twarde zanieczyszczenia rozrzucane przez koła mogą dostać się do ruchomych elementów łączników, zwiększając tarcie i przyspieszając ich zużycie.
Jakby tego było mało niskie temperatury sprawiają, że elementy metalowe, w tym łączniki stabilizatora, stają się mniej elastyczne, a więc bardziej kruche, co może doprowadzić do ich gwałtownego uszkodzenia, co z kolei może być przyczyną bardzo niebezpiecznej sytuacji, gdyż największe siły są wywierane na końcówki stabilizatora podczas pokonywania zakrętów.
Co musisz wiedzieć o łącznikach stabilizatora?
Łączniki stabilizatorów to elementy ruchome, znajdujące się w stosunkowo odsłoniętym miejscu w samochodzie, a co więcej miejsce to znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kół, które to zimą rozsiewają wokół siebie błoto pośniegowe pełne piasku, opiłków metalu i innych twardych zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia te mogą następnie dostawać się do ruchomych elementów w łącznikach, zwiększając tym samym tarcie i przyśpieszając ich zużycie. Zużycie końcówek stabilizatora prowadzi natomiast do pogorszenia się precyzji kierowania wynikającej z większych przechyłów podczas pokonywania zakrętów, co szczególnie zimą może być niebezpieczne.
Na szczęście dzięki odpowiedniej konserwacji samochodu, przestrzeganiu rygoru kontroli i wyborze odpowiednich części ryzyko związane z uszkodzeniem lub przyśpieszonym zużyciem można zminimalizować. Warto więc inwestować w nieco droższe łączniki wykonane z twardego i wytrzymałego stopu metali, przeprowadzać cykliczne przeglądy i wymieniać te niedrogie elementy od razu, kiedy pojawią się wyraźne oznaki ich zużycia.
Materiał zewnętrzny