W trakcie częstych i długich podróży silnik samochodu narażony jest na przegrzanie. Pracuje bowiem wtedy na najwyższych obrotach, a co za tym idzie – generuje bardzo dużo ciepła. W artykule wyjaśnimy, jakie objawy daje przegrzany silnik, do czego może doprowadzić taki stan rzeczy oraz podpowiemy, co zrobić w owej sytuacji.
Objawy przegrzania silnika
Zaczynamy od sygnałów informujących, że na pewno coś złego dzieje się z naszym silnikiem. Po pierwsze bardzo niepokojący jest wzrost temperatury płynu chłodzącego – pokaże to odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej. Po drugie poczujemy, że z nawiewów wydobywa się albo zimne, albo tylko gorące powietrze. Nie będziemy mogli regulować klimatyzacji, która za moment przestanie całkiem spełniać swoje funkcje. Dodatkowo wyraźnie da o sobie znać specyficzny zapach pochodzący ze wspomnianego płynu chłodniczego. Ostatecznym znakiem wskazującym na przegrzany silnik, jest dym, który wydobywa się sponad maski auta.
Różne skutki związane z przegrzaniem
Następstwem przegrzania silnika może być najczęściej uszkodzenie uszczelki pod głowicą. To bardzo poważna awaria, którą łatwo zdiagnozować (płyn zmienia barwę i konsystencję), ale niestety dość trudno naprawić. Co więcej, jeszcze bardziej niebezpiecznym skutkiem będzie pęknięcie głowicy albo awaria pompy. Dodatkowo zdarza się, że dochodzi do zatarcia układu korbowo-tłokowego oraz zerwania paska rozrządu, a nawet… stopienia silniczka wycieraczek! Jak więc widać, zbyt gorący silnik doprowadzi do szeregu awarii.
Co poradzić na przegrzany silnik?
„Mądry Polak po szkodzie” – to powiedzenie świetnie pasuje także do wielu kierowców. Nie potrafią oni bowiem przewidzieć z wyprzedzeniem pewnych sytuacji. Dotyczy to między innymi przegrzania silnika. Powinni więc czujnie obserwować kontrolkę temperatury cieczy chłodzącej i nie doprowadzić do zagotowania płynu (jeżeli nie zdążą w miarę szybko zareagować, czeka ich kosztowna naprawa u mechanika).
Powiedzmy jednak, że dojdzie do tak niebezpiecznego zdarzenia. Jest kilka zaleceń, których kierowca musi wówczas przestrzegać. Najważniejsze, to zatrzymanie pojazdu i obniżenie temperatury. Tuż przed zgaszeniem silnika, konieczne będzie otwarcie maski i sprawdzenie dwóch rzeczy. Chodzi o działanie wentylatora chłodnicy oraz stan płynu w zbiorniczku wyrównawczym. W przypadku, gdy pojawił się wyciek, to warto dane miejsce zakleić taśmą, a następnie bardzo ostrożnie uzupełnić płyn, pamiętając oczywiście o tym, że to tylko doraźne rozwiązanie.